/ / Kouzlo tvorby webu po malých krůčcích

Kouzlo tvorby webu po malých krůčcích

Dnešní článek představuje pouhé zamyšlení nad strategií pořízení a rozvoje webových stránek.

Začínající podnikatelky nebo jen začínající třeba i neziskové nebo málo ziskové projekty vždy bojují a vždy bojovat budou s rozpočtem pro marketing a reklamu. Nejednou se na mě obrátil např. malý spolek nebo začínající podnikatelka jen se svými sny, ale skoro s žádnými penězi. Obecně panuje ve společnosti představa, že jedním z prvních kroků při začátku činnosti by mělo být založení webových stránek. Toto určitě nechci rozporovat, nabízím však jiný pohled na věc.

Jak jsme si všichni mohli všimnout, řada drobných „překupnic“ funguje nějakou dobu pouze na sociálních sítích, ať už na Facebooku nebo na Instagramu. Takové startovací řešení je naprosto perfektní pro otestování udržitelnosti jejich podnikání. Každý, kdo chce začít podnikat v nějakém oboru, svému projektu naprosto věří a je z toho nadšený. Bez nadšení a zapálení by to zkrátka nešlo. Na začátku byste si ale vždy měli položit tyto základní otázky:

  • Existuje nějaká cílová skupina, která bude mít o moje produkty (služby) zájem?
  • Kdo jsou tito lidé a kolik jich asi je?
  • Kde nakupují? Jsou zvyklí nakupovat přes internet?
  • Jsou moje produkty (služby) vhodné pro prodej online? Není potřeba si je vyzkoušet, osahat? Jak toto budu řešit?
  • Kolik budou moji zákazníci ochotni za produkt zaplatit? Je tato cena v souladu s mými náklady? Budou obchody ziskové? Budu mít možnost investovat část marže zpět do marketingu?

K ověření výše uvedených faktů je nejlepší a nejjednodušší řešení provedení vlastního uživatelského výzkumu. Najděte svou skupinu potenciálních zákazníků, ukažte jim prototyp a zeptejte se, jestli by o vaše produkty/služby měli zájem. A důležité, za kolik by to koupili.

Pozn. Doporučuji neptat se kamarádů ani rodiny 🙂 Většina vašich blízkých váš projekt nebude kriticky hodnotit, bude vás podporovat. Důležité je, abyste se opravdu dostali do své cílové skupiny. Například, neptejte se vašeho tatínka, zda by zaplatil 900,- za přírodní krém proti vráskám a neptejte se na to ani své dvacetileté mladší sestry. A často to funguje i naopak. Váš tatínek vás v projektu nebude podporovat, protože neuvěří, že někdo zaplatí za váš krém 900,-.

Všechny tyto procesy je skutečně potřeba provést ještě před zahájením vyšších investic do marketingu, kam pořízení webu jednoznačně patří. Dejte si třeba nějaký čas, zkuste oslovit svoji cílovou skupinu na Instagramu, nasbírejte fanoušky a prototypy nabídněte. Kupují to i přes Instagram? Zakázky přibývají? Je čas to rozjet…

Proč nemám na webu veřejný ceník svých služeb

Důvod je jednoduchý. Já sama upřednostňuji dlouhodobou spolupráci a postupné ověřování toho, že náš společný projekt vašich webových stránek funguje. Chápu, že často není peněz na zbyt. I s omezeným rozpočtem se však dá začít. Za pár tisíc korun můžete získat jednoduchý jednostránkový web, který vám ve vašich obchodech maximálně pomůže. A s rostoucími tržbami, s rostoucím vaším obchodem, pro vás nebude problém postupně investovat víc a nechat váš projekt vyrůst.

Postupný rozvoj webu má mnoho výhod:

  • Není potřeba velká počáteční investice do pořízení e-shopu se všemi pokročilými funkcemi. Vystačíte si i s málem.
  • Ověříte si fungování vlastního businessu. Máte možnost otestovat branding, design i samotné produkty.
  • Něco vyděláte a umoříte alespoň část vašich vstupních investic.
  • Získáte konkrétní představu o tom, co potřebujete. Tato nová představa se z mé zkušenosti v 90% liší od původního zadání.

Postupný rozvoj webu má jednu nevýhodu. Na začátek to pro vás může znamenat jistou administrativní zátěž a řešení objednávek bez automatizací. Ale na druhou stranu, věnovat čas vašemu projektu by pro vás nemělo představovat velkou překážku. Však je to jen dočasné 🙂

Pokud vám tento přístup dává smysl, pošlete mi nezávaznou poptávku. Ráda si s vámi sjednám konzultaci (samozřejmě zdarma) a probereme, co by pro vaše podnikání bylo vhodné.